Volkswagen
Volkswagen byl založena v roce 1937 s cílem vyrábět právě vozy, které by si mohl dovolit téměř každý pracující občan. Tuto ideu prosazoval především Adolf Hitler, který konstrukcí takového vozu pověřil Ferdinanda Porsche (také díky tomu, že ten už se takovou koncepcí několik let zabýval). Pověření obdržel Ferdinand Porsche již v roce 1934, ale nejasný způsob financování celý projekt pozdržel až do roku 1937, kdy byla založena Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (Společnost pro přípravu německého lidového vozu) a ta se v roce 1938 přejmenovala na Volkswagenwerk GmbH. Podle britského historika Richarda Evanse, Hitler, který se zajímal o auta (avšak nikdy neřídil) osobně navrhl charakteristický zaoblený tvar budoucího vozu, inspirovaný designem vozů Tatra konstruktéra Hanse Ledwinky.
V roce 1938 bylo založeno město Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (Město vozů KdF u Fallerslebenu), kde byla plánovaná výroba lidového vozu pod značkou KdF. Po začátku Druhé světové války se společnost orientovala na zbrojní výrobu. Závod přebral opravárenské práce na letadlech Junkers Ju 88 a začal vyrábět vojenské terénní a obojživelné vozy KdF 82 a KdF 166. V roce 1942 byl s přehledem největším výrobcem osobních automobilů v Německu. V této době tvořili 2/3 pracujících v závodě lidé na nucených pracích. Po skončení Druhé světové války bylo město přejmenováno na Wolfsburg a továrna dostalo nové jméno Volkswagen. Po obsazení Německa byla hned v roce 1945 obnovena výroba osobních automobilů podle původních projektů avšak pod britským vedením. V letech 1946-1948 dosáhl objem produkce 1 000 automobilů měsíčně.
Roku 1950 zahájila automobilka výrobu jednoho ze svých nejslavnějších modelů, vozu Volkswagen Transporter. Vůz s tímto jménem vyrábí značka dodnes.
V 50. letech zahajuje Volkswagen expanzi do světa. Zahajuje výrobu v Brazílii a prodej na téměř všech kontinentech včetně Austrálie a Asie. V 60. letech pokračuje VW v rozvoji, ale zažívá i několik odbytových krizí. Rok 1965 se zapsal do historie firmy spojením s automobilkou Auto Union GmbH, ve které získal Volkswagen většinový podíl. Tato společnost se později v roce 1969 spojuje s NSU Motorenwerke AG a přejmenovává se na Audi NSU Auto Union AG.
70. léta přinesla zásadní restrukturalizaci modelové výroby značky-zahájení produkce dodnes vyráběných modelů Volkswagen Passat a Volkswagen Golf a na druhé straně ukončení výroby modelu Brouk v Německu (v Mexiku se vyráběl až do roku 2003). V 80. letech pokračuje VW v modernizaci zaváděním nových technologií (Katalyzátor, Elektronické vstřikování), získává nadpoloviční většinu akcií Španělské značky Seat (3. samostatná značka koncernu) a spoluprací s jinými (převážně Japonskými) značkami dosahu 10% podílu trhu v Evropě a 20% v Severní Americe. V 90. letech připojuje Volkswagen do svého koncernu další značku (českou Škodu Auto), ale také zažívá v roce 1993 nejhorší krizi v historii značky. Tu překonává hlavně díky velmi úspěšným novým generacím modelů Golf a Passat, které doplňuje již také tradiční model Volkswagen Polo.
V současnosti je VW jednou z mála značek, které se zatím ve větší míře vyhýbá celosvětová automobilová recese a Volkswagen vstupuje do nových segmentů trhu, jak automobilového (nákladní automobily - značkou Scania), tak i například trhu lodních motorů. Model Volkswagen Golf překonal v počtu vyrobených vozů i Brouka, kterého bylo vyrobeno celkem 21 529 464 exemplářů, a stále se pokračuje v jeho výrobě.
Vedení firmy v současné době tvoří dozorčí rada a výkonný výbor. Dozorčí radu tvoří 20 předsedů jednotlivých oborů ve firmě. Předseda dozorčí rady je od 16.4.2002 Ferdinand K. Piech. Výkonný výbor má 5 členů a jeho předseda je nyní Martin Winter Grain.
Volkswagen Beetle
Volkswagen "bus"
Volkswagen Golf 1
Volkswagen Golf 7
Volkswagen Passat
Volkswagen Touareg