FSO
Fabryka Samochodów Osobowych (zkráceně FSO) je polská automobilka sídlící ve Varšavě.
Dílna FSO byla založena v roce 1951 polskou vládou v Żerań na pravém břehu řeky Visly ve Varšavě. První zde vyrobený automobil byl FSO Warszawa vyrobený pod sovětskou licencí automobilu GAZ M20 Poběda.
Roku 1953 se začínal vyvíjet automobil Syrena. Syrena byla poprvé představena r. 1957. Vycházela z konstrukce Warszawy, ale design byl vyvynut kompletně firmou FSO. Později byla výroba přesunuta do automobilky FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych).
V roce 1965 podepsala polská vláda dohodu s automobilkou Fiat, že se v Polsku budou vyrábět vybrané automobily Fiat pod značkou Polski Fiat. Ve FSO se měl místo zastaralé Warszawy vyrábět Fiat 125. Tento model nazvaný Polski Fiat 125p byl ve skutečnosti zjednodušený Fiat 1300/1500 a nějaký čas byl vyvážen pod názvem Fiat 125p a později, poté co domluvená licence skončila, pod názvem FSO 1300/1500. Byl také vyráběn jako kombi a pick up. Mezitím byla až do roku 1973 vyráběna Warszawa. Fiat 125 byl vyráběn až do 29. června 1991, celkem bylo vyrobeno 1 445 689 kusů.
Roku 1978 byl představen nový model zvaný Polonez. Byl to pětidveřový automobil se zcela novým designem a s technickým základem podobným modelu FSO 1500. Zpočátku nahrazoval všechny verze Fiatu 1500, ale ve skutečnosti se původní FSO 1500 vyrábělo až do roku 1991 a dva modely byly nějaký čas vyráběny i po tomto roku.
Po stavebních úpravách roku 1989 se polská vláda rozhodla vyhledat pro FSO mezinárodního partnera. I přes mnohé pokusy a vyjednávání se to však několik let nedařilo. První dobré jednání začalo v roce 1994 s General Motors dohodou že se v FSO bude vyrábět Opel Astra. Přesto byla FSO prodána firmě Daewoo na které byla FSO nezávislá a ve skutečnosti to byli konkurenti. Firma byla přejmenována na Daewoo - FSO.
Od roku 1997 FSO vyráběla Daewoo Lanos, následovalo v roce 1997 Daewoo Matiz. Vyráběl se však pořád i Polonez, který byl modernizován a přijal nový design. Přesto poptávka o polonez ubývala až do roku 2002, kdy byla výroba zastavena.
Roku 2002 vyhlásilo Daewoo bankrot a FSO byla znovu samostatná. Polská vláda zajistila práva pro výrobu a prodej automobilů Lanos a Matiz. Nicméně FSO neměla prostředky pro aktualizaci a proto byla jejich auta méně a méně oblíbená. Nakonec FSO našla záchranu v Ukrajině kde Lanos a Matiz vyráběné společně s AvtoZAZ začala být více oblíbená. V roce 2004 byla Daewoo - FSO přejmenována znovu na FSO.
Během tohoto období začala polská vláda hledat pro FSO partnera. FSO vstoupila do debat se společností MG Rover. Nakonec se partenrem stala ukrajinská společnost ZAZ. UkrAVTO, vlastník ZAZ, navrhla vyrobit nový model pro FSO až vyprší licence na Lanos a Matiz. Nakonec se Generals motors dohodly s UkrAVTO na tom, že FSO bude vyrábět Chevrolet Aveo (Daewoo Kalos). Chevrolet Kalos se nyní vyrábí pod názvem FSO T250.
FSO Polonez